Leírás

Mindarról, ami körülöttünk történik. Egy olyan állampolgár szemszögéből, aki a közéletben való részvételt saját életvezetése szempontjából fontosnak tekinti. Elérhetőség: addictedtopoliticsblog@yahoo.com

Facebook

2012.11.02. 17:18 addicted_to_politics

Miért tüntetnek a tüntetők, mire van a közszolgálati média?

Ma reggel arra ébredhetett az ország hírfüggő közvéleménye, hogy az MTVA Kunigunda úti székháza előtt közel egy éve demonstrálókat "elköltöztették". Erőszakosan, vagy sem. Miért tüntetnek a tüntetők, mire van a közszolgálati média?

Akkor kezdjük az elején. Az eset Lomnici Zoltán, a Legfelső Bíróság (ma már Kúria) korábbi elnökének kitakarásával kezdődött. Történt ugyanis, hogy a Híradó egyik tudósításából, amelyben az Emberi Méltóság Tanácsa két vezetője, Lomnici Zoltán és Tőkés László emberi jogi kérdésekben (a szlovákiai magyarok kettős állampolgárságával összefüggésben) nyilatkozott. A leadott anyagból azonban kitakarták Lomnicit, csupán Tőkést láthatta a nézőközönség. Majd a videótárban már egy olyan híradó-változat jelent meg, amelyben Lomnici mégiscsak látható volt. Az esetben név nélkül nyilatkozó források szerint Lomnici "tiltólistás" a köztévében, azaz ha ez elkerülhető, nem kell mutatni.

Lomnici kitakarása nem az egyetlen eset volt, amely a közszolgálati média becsületét megrengette az átszervezést követően. Érdemes emlékezetünkben idézni az emlékezetes Cohn-Bendit interjút, vagy a beszámolót a januári, az Alaptörvény ellen tiltakozó tüntetésről, amely közvetítésben nem volt tüntető... Mindaz, ami a közszolgálati médiában történik, etikai és szakmai hibák botrányos sorozata. A minta elvileg a BBC, de én most nem szeretnék belemenni a BBC és az MTVA által nyújtott színvonal közötti különbség elemzésébe. Maradjunk annyiban, ég és föld. Nem mintha a BBC háza táján mindig minden rendben menne. Az biztos, hogy a problémakezelést nem onnan lesték el a hazaiak.

Persze, mindarról, ami a közszolgálat háza táján az elmúlt 2 évben végbement, lehet úgy vélekedni, hogy természetes. Lehet azt gondolni, a világ legtermészetesebb dolga, hogy az aktuális kormányzóerők kisajátítják az állami médiát, nem várhatjuk el, hogy az ellenzéket hozzák pozícióba. Egyébként is, minden szentnek maga felé hajlik a keze. És akkor itt álljunk meg egy percre!

A közszolgálati média nem azért létezik, hogy az aktuálisan kormányzó politikai erőnek ennyivel is több szócsöve legyen. Nem ez a mögöttes megfontolás. Az MTVA és minden általa szerkesztett hírműsor a köz pénzéből készül. A közszolgálati médiákat a köz, az adófizetők tartják fenn. Mi igazolja mindannyiunk adóforintjainak ilyen célú elköltését? Egyáltalán, mi igazolhatja állami csatornák létét a szabad piacon? Csak és kizárólag a kiegyensúlyozott hírszolgáltatás, tájékoztatás követelménye. Hogy legyen egy olyan médium, ahonnan az érdeklődő állampolgár bizonyosan korrekt és objektív módon megszerkesztett hírekhez jut. Lehet és kell is pártmédiát létrehozni és működtetni a plurális demokráciákban. De nem állami tulajdonban. Ez a magánszféra biznisze.

Létezik egy elv, amely szerint ha valaki az állam nevében szólal meg és jár el - legyen az bármilyen rangú köztisztviselő, miniszter, vagy maga a közszolgálati média - megszólalásai és eljárásai során a teljes politikai közösség nézeteit és érdekeit kell szem előtt tartania. Mint ahogyan Magyarország miniszterelnöke nem csak a pártjára szavazók miniszterelnöke, s nem vélekedhet úgy, hogy csak a fél országot képviseli (vö.: Medgyessy Péter emlékezetes megszólalása), úgy a közszolgálati média sem készíthet csupáncsak a politikai közösség egy részének szája íze szerint műsorokat, legyen az a rész bármily széles is.

Mármost. A tüntetők épp azért tüntetnek, hogy ezekre az elvekre, a közszolgálatiság valódi értelmére ráirányítsák a figyelmet. Hogy akciójuk mennyire sikeres, az kevéssé fontos. Ami igazán izgalmas, az az a kérdés, hogy van-e érdemi lehetőségük az általuk képviselt álláspont megjelenítésére, arra, hogy megpróbáljanak támogatókat maguk mellé gyűjteni. Hiszen a politikai jogoknak, így a szabad gyülekezés jogának is ez a legmélyebb értelme.

Az MTVA vezetősége most épp szobrot rendelt az épület környezetének megszépítésére. Erre kapott is építési engedélyt, így a tüntetők az építkezési területen nem tartózkodhatnak. A kérdés az, mennyivel kell odébb vonulniuk? Miért reggel, kamikazeakció-szerűen költöztették odébb őket? Az egész eljárás eredményeként megmarad-e számukra az értelmes véleménynyilvánítás lehetősége? Vagy olyan helyen kénytelenek demonstrációjukat folytatni, hogy amiatt akciójuk immár okafogyottá válik? Ha sok-sok méterrel arrébb, kevéssé frekventál helyen jut csupán számukra hely, azzal egész ténykedésük értelmét veszíthei. Tüntethetnek ugyan, de üzenetük nem ér célt. Tehát azt érdemes megvizsgálni, megmarad-e számukra a gyülekezési jog értéke.

A közszolgálati média újabb próbaköve pedig, hogy hogyan tudósít az eseményekről.

14 komment

Címkék: közszolgálatiság gyülekezés MTVA


A bejegyzés trackback címe:

https://addictedtopolitics.blog.hu/api/trackback/id/tr464885706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2012.11.03. 11:50:15

Így van. Lehet csinálni azt a szart, ami most van, csak ne a mi pénzünkön!

Droli · https://soundcloud.com/drolimusic 2012.11.03. 11:51:35

"A közszolgálati média újabb próbaköve pedig, hogy hogyan tudósít az eseményekről."

Nagyon korrektül tudósítottak tegnap az eseményekről.

www.hirado.hu/Hirek/2012/11/02/14/Az_MTVA_szekhaza_elott_demonstralok_tiltakoztak_satraik_arrebb.aspx

Mojzes Pál (törölt) · http://mpgondolatok.blogspot.hu/ 2012.11.03. 12:00:28

Sajnos hiteltelenek ezek az egzisztencia tüntetések, bezzeg a pártkelte az jóvót'...wazz... :_D.Sajnos a közmédiákok sok helyen az aktuális kurmánypárt szócsövei, hol erősebben hol kevésbé, pl. amit az Estékben megendgedtek maguknak főleg a választások környékén az is vitt mindent, elhiszem, hogy nagyonbalódilaknak ezt nem tűnt fel akkor, kurva zavaró most is meg anno is.

dean23 2012.11.03. 12:03:49

Az egész közmédiát megszüntetném a picsába! Maradna 70mrd a kasszában és a pártoknak meg kuss a pofájára!

Zerwikaptur - Hármat egy csapásra! 2012.11.03. 12:34:08

Az egész ügy élét elveszi, hogy az un. közmédia már húsz éve pártos Magyarországon, mindig az aktuális kormánynak nyal be. Ezzel kb. mindenki tisztában van (még a nyolcvan éves nagymamám is, csak szólok).

Akik még mindig a köztv-t nézik (ha nincs éppen meccs természetesen) azoknak a pártállása minden esetben jól belőhető (kormánypártiak, közülük is elsősorban az idősebbek).

Ez nyilván nincs jól így, de nagyobb összeget mernék tenni rá, hogy ez a következő húsz évben sem lesz másképp, max. az internet meg a kereskedelmi csatornák miatt még a mostani nézettség is elvész.

Bolemann Lajos 2012.11.03. 12:39:26

@dean23:
Az RTL 2 éves költsége 1-1,5 milliárd.
Mire megy el itt évi 70 milliárd? A műsorok nagy része itt is csak konzerv.

dean23 2012.11.03. 12:44:02

@Bolemann Lajos: Hát mégis mire menne?! 10k-ért vehetsz 1 db fénymásolópapírt stb... A politikusok nagyon találékonyak ha pénzt kell kilopni!

Igazságos János 2012.11.03. 12:58:02

A közszolgálati média értelmetlen.

Röhejes, mikor a tüntetők még alternatív közszolgálati médiáról beszélnek, mikor teljesen felesleges a mostani is, és a természetes hogy a kormányoldal kisajátítja, ki gusztustalanul, ki rettentő gusztustalanul.

A közszolgálati műsorkészítésnek lehet értelme, de minek ehhez több! intézmény, frekvencia, óriási apparátus?

A közszolgálati média mint fogalom megszüntetendő, összes sógor-komasággal, milliárdos pazalással, emberek fejésével, nem átlátható fejésével (MVM reklám, ugyanmár).

Tehát az elfogultság csak az egyik probléma, a másik hogy több száz, esetleg több ezer ember hiszi azt, hogy 10%-os nézettséggel, valahogy "objektívra csinálva" van értelme ennek a bohóckodásnak.

MEG KELL SZÜNTETNI VALAMENNYI KÖZMÉDIÁT.

Minél hamarabb, annál jobb.

Igazságos János 2012.11.03. 13:02:05

@dean23: egyetértek.

Senkit nem zavar, mikor az ország ilyen helyzetben van, és ezek a marhák szobrot rendelnek. Ferrari traktort, festménysorozatot, alkotmányasztalát, parlamentőrséget?

Tudom, az összeg nem az a nagyságrend (mondjuk a 70 mrd már az). De visszataszító hogy pojácáskodnak, mikor nincs pénz iskolákra, mikor állandóan megszorítanak, mikor a benzinre több mint 100% adót teszek és 27% az áfa.

Hogy jön össze ez flúgagyak (ez a kormány megszólítása)?

Komolyan mondom ez a demokrácia paródia, a szerencsétlen baloldal erőlködésével együtt tragikus.

Igazságos János 2012.11.03. 13:16:36

@Zerwikaptur - Hármat egy csapásra!: A közmédia meg fog szűnni, mert nem kormányváltás, hanem rendszerváltás kell.

A 70 éves kommunizmusnak be kell fejeződnie.

P.bubus 2012.11.03. 14:41:07

A közmédia ma sokkal hitelesebb mint a Gyurcsány diktatúra időszakában volt.
( Jellemző volt, amikor már vagy 2 órája folyt a Tv ostrom amiről csak a hir-tv tudósitott, az akkori köztv-n valami unalmas beszélgetés folyt. )

Az ATV szinvonaláról nem is beszélve.
Ahol csak botcsinálta ballibb szakértők mondhathatnak véleményt, akiket a músorvezetőik seggnyaló módon vallásos áhitattal hallgatnak, a jobboldali politikusoknak meg nem hagyják elmondani a véleményüket ha egyáltalán meghivják őket, akkor is állandó közbeszólásokkal megzavarják a beszégetést.

Inkább az ATV előtt kellene tüntetni.

sivatagi n. 2012.11.03. 15:16:02

A tüntetők véletlenül nem azok a liberrált faszkalapok, akik a 2010-es választási kampány során a Jobbik választási hirdetését direkt kihagyták az MTV műsorából?

Mert ha igen, akkor most aztán nagyon együtt érzek ezekkel a roppant hiteles gennyládákkal.

Éhes_ló 2012.11.03. 15:32:43

Azok pampognak akiknek kóser volt a gyárfás biznisz.
Oldalukon a cenzor lendvaival.

A pofájukon pléh van nem bőr, akárcsak a ma is kétségtelenül elfogult és végletesen politikailag korrekt újbeszélt habogó és a PC tabu témákat gondosan kerülő közpénzszivattyú haszonélvezőinek.

Mpatikus Eszetlenellenes 2012.11.03. 15:42:16

@Bolemann Lajos:
A legjobb kérdés PONT EZ...
Kár hogy mindenki tudja rá a VÁLASZT.
De tényleg tudja, mert ha igen, akkor ennek a kérdésnek OKKAL, s újra meg újra, nem lenne szabad felmerülnie.
süti beállítások módosítása